Dit zijn de belangrijkste rollen van een leraar

Een goede leraar zijn is voor kinderen in het primaire onderwijs ontzettend waardevol. Jij gaat ze namelijk basiskennis meegeven die nodig is voor een goede ontwikkeling. Het verlenen van goede coaching in het primair onderwijs kan echter nog vrij complex zijn. Vooral omdat de wereld om ons heen snel verandert. Als leraar dien je dan ook in te spelen op nieuwe ontwikkelingen om kinderen voor te bereiden op de wereld van morgen. Toch zijn er een aantal basisrollen die eigenlijk elke leraar op zich moet nemen. Vandaag lichten we een aantal van deze 6 rollen toe zodat jij nog beter voor de klas staat.

De leraar is een goede gastheer

Als leraar is het belangrijk dat je elke ochtend je kinderen begroet en ze met veel warmte ontvangt in het klaslokaal. Het eerste contactmoment van de dag tussen leraar en leerling kan namelijk de toon voor de rest van de dag zetten. Zorg ervoor dat je elke leerling ‘s ochtends groet door hem of haar in de ogen te kijken met een glimlach. Zo voelen de leerlingen zich gezien. Extra aandacht gaat hier uit naar kinderen die wat stiller of terughoudend zijn. Door met hen contact te maken is de kans groot dat ze zich sneller zullen openstellen.

De coachende rol van de leraar

Een van de andere 6 rollen van de leraar is het zijn van een coach voor je leerlingen. Tijdens hun ontwikkeling hebben leerlingen namelijk niet alleen een docent nodig die hen de lesstof uitlegt, maar ook iemand die hen kan helpen te ontdekken. Dit noemen we ook wel zelfregulerend leren. Als coach dien je dus je leerlingen te motiveren om zelf kritisch te denken over bepaalde onderwerpen. De coachende rol kun je zowel op individueel niveau als op groepsniveau uitvoeren. Zo kun je met individuele leerlingen gesprekken voeren om specifieke leerdoelen voor hen op te stellen. Aan de andere kant kun je ook algehele leerdoelen opstellen.

De leraar is zowel didacticus als presentator

Als leraar is je belangrijkste taak om de lesstof begrijpelijk uit te leggen aan je leerlingen. Alleen zo wordt het denkproces van de leerling gestimuleerd. Het is belangrijk dat je kort maar effectief de lesstof uitlegt. Vervolgens dien je de leerlingen te stimuleren om zelf aan de slag te gaan met de lesstof. Door doelgericht te werken leren de leerlingen het meeste. Ook dien je als leraar duidelijk de touwtjes in handen te hebben. Zowel verbaal als non-verbaal dien je leiderschap te tonen. Door je op deze manier te presenteren hebben leerlingen respect voor je en vraag je om hun aandacht.

 

 

 

 

 

Geef een reactie