Meer energie voor een betere stemming

Meer energie voor een betere stemming

Als we vermoeid zijn dan heeft dat vaak een negatief effect op onze stemming. Er is zoveel wat we graag willen doen maar als we daar de energie niet voor hebben dan heeft dat vaak een negatieve impact. De hoeveelheid energie die we hebben is in grote mate afhankelijk van hoe we leven. Dit betekend dat we zelf invloed kunnen uitoefenen op de hoeveelheid energie die we hebben en hoe we ons voelen. Hier lees je hoe je meer energie kunt krijgen.

Waarom zijn we vermoeid?

Vermoeidheid is best een complex onderwerp. Dit komt omdat vermoeidheid allerlei oorzaken kan hebben. Kom je met vermoeidheidsklachten bij de huisarts dan zal deze allereest willen uitsluiten of deze klachten niet worden veroorzaakt door een medisch probleem. Een veel voorkomend medisch probleem, wat vermoeidheid veroorzaakt, is bloedarmoede. Bloedarmoede kan ontstaan als je onvoldoende ijzer en/of vitamine B12 eet. Dit is nadelig voor het aantal rode bloedcellen waardoor je minder zuurstof naar de cellen kan transporteren. Als de cellen minder zuurstof krijgen dan kan je minder energie vrij maken waardoor je je vermoeid zult gaan voelen.

Een ander veelvoorkomend medisch probleem is een traag werkende schildklier. Je zult dan ook andere klachten hebben. Je komt dan in korte tijd veel aan en je hebt het snel koud.

In dit artikel gaan we ervoor het gemak even vanuit dat je geen medisch probleem hebt. In dat geval is er veel wat je kunt doen om meer energie te krijgen en je mood te verbeteren.

Tip 1: eet meer omega 3 vetzuren

Energie wordt gemaakt in onze cellen. Energie wordt gemaakt uit glucose of vetzuren. De cellen worden beschermt door het celmembraan. Het celmembraan is belangrijk om de energiefabrieken in de cellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Als de energiefabrieken beschadigd raken dan kunnen we minder energie aanmaken. Het celmembraan is opgebouwd uit omega 3 vetzuren. Het is daarom belangrijk om voldoende omega 3 vetzuren in het dieet op te nemen. Zo blijven de cellen beschermt en kan energie efficiënt aangemaakt worden.

Omega 3 vetzuren zitten in vette vis, noten, zaden, lijnzaadolie en avocado’s. Een voordeel van omega 3 vetzuren is dat ze goed zijn voor je stemming. Ze helpen zelfs om de cognitieve vermogens te verbeteren en worden omega 3 supplementen ingezet bij mensen die depressief zijn.

Tip 2: ga sporten

Sport je nog niet dan is het goed om een sport te gaan beoefenen. Het beoefenen van een sport is goed voor je stemming. Dit komt omdat er tijdens het sporten bepaalde stofjes in de hersenen vrij komen die voor een goed gevoel zorgen. Ga je sporten in groepsverband dan is dat extra goed. Door te gaan sporten in een groep doe je nieuwe sociale contacten op. Dit is goed voor je stemming.

Het grote voordeel van het beoefenen van een sport is dat hierdoor het hart en de longen sterker worden. Deze belangrijke organen kunnen hierdoor meer bloed door het lichaam pompen. Zo kunnen de cellen beter voorzien worden van zuurstof en kan je meer energie aanmaken.

Een duursport beoefenen is goed om het hart en de longen sterker te maken. Een krachtsport is goed om de spieren sterker te maken. Sterkere spieren geven je ook een voordeel. Hoe meer spierweefsel je hebt hoe meer cellen je hebt die energie kunnen opslaan en vrij maken. Wil je optimaal energie kunnen aanmaken dan beoefen je zowel en duur- als krachtsport.

Tip 3: eet langzame koolhydraten

Koolhydraten worden door ons lichaam omgezet in glucose. De glucose wordt via het bloed naar de cellen getransporteerd waar het dient als brandstof. Als de bloedsuikerspiegel laag wordt dan krijgen we het gevoel dat de energie uit ons lijf loopt en krijgen we erge honger. De bloedsuikerspiegel wordt gek genoeg vaak te laag als we (te) veel hebben gegeten. Als je veel eet dan stijgt de bloedsuikerspiegel veel. Hierdoor gaat je lichaam als tegenreactie veel insuline aanmaken. Door de grote hoeveelheid insuline zal de bloedsuikerspiegel weer snel gaan dalen. Deze schiet te ver naar beneden door waardoor de bloedsuikerspiegel te laag wordt.

De bloedsuikerspiegel wordt ook te hoog als je de verkeerde koolhydraten eet. Door het eten van toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten stijgt de bloedsuikerspiegel snel. Hierdoor ga je ook veel insuline aanmaken. Waardoor de bloedsuikerspiegel ook weer hard zal dalen. Je krijgt dan een energiedip.

Wil je je energiek voelen dan is het veel beter om een stabiele bloedsuikerspiegel te hebben. Je bent dan veel constanter in je energie, zonder de vervellende dipjes. Dit kan je bereiken door langzame koolhydraten te eten. Dit zijn koolhydraten die complex zijn en langzaam afgebroken worden. Ze worden langzaam in glucose omgezet en geven daardoor langdurig energie in plaats van een korte piek.

Langzame koolhydraten zitten in voedingsmiddelen die onbewerkt zijn. Goede bronnen van langzame koolhydraten zijn groente, peulvruchten, zoete aardappel, volkoren granen, quinoa en zilvervliesrijst.

Tip 4: zorg voor ontspanning

De boog kan niet altijd gespannen staan. Zo is stress een grote energievreter. Het is niet zo heel erg als je maar even stress hebt. Bijvoorbeeld als je de trein wilt halen en eigenlijk net even te laat de deur uit bent gegaan. Maar stress kan wel energie gaan vreten als je er dagelijks mee geconfronteerd wordt. Door een veeleisende baan bijvoorbeeld. Het is dan belangrijk om ontspanning tegenover de stress te zetten. Als je naast je drukke baan ook in de privésfeer veel stress hebt dan gaat je dat opbreken. Je kunt dit ondervangen door momenten van ontspanning in je drukke schema op te nemen. Veel mensen hebben baat bij meditatie of yoga.

 

 

Geef een antwoord