Hooggevoeligheid (HSP) en gezondheid.

Mensen die hooggevoelig zijn (HSP) reageren heftiger op bepaalde prikkels en hebben een wisselende mood. Let op je prikkelniveau omdat je gevoeliger bent voor stress.

Ieder hooggevoelig persoon is uniek, de een beleeft het net iets anders dan de ander. Je hoeft echt niet te voldoen aan alle mogelijke eigenschappen van HSP personen om jezelf er in te herkennen.

 

Het is belangrijk wat je er voor jezelf uithaalt om je leven makkelijker en lichter te maken. Als je hooggevoelig bent pik je niet alleen woorden van anderen op maar ook emoties en energieën, maar ook uit ruimtes en omgevingen. Daarom kan, vooral als het negatieve emoties en energieën zijn heel uitputtend voor je zijn om sociale contacten te onderhouden als je HSP hebt. Je lichaam reageert heel snel bij impulsen van buitenaf. Het is niet alleen negatief gelukkig, je kunt als je HSP hebt intens van dingen genieten die je heel mooi vindt. Het kan het intens genieten van de natuur en dieren,want je houdt als je HSP hebt meestal erg van rust en stilte, en helemaal niet van drukte. Maar je kunt ook erg genieten van een goed boek, een mooie film, muziek etc. Je streeft altijd naar harmonie.

Veel HSPers zijn dan ook schrijver, schilder, maken muziek. Authentiek contact is waar je naar streeft. Je bent ook erg zorgzaam en je hebt hart voor mens, dier en natuur. Vaak wordt je door andere mensen niet begrepen en wordt er gezegd dat je aansteller bent als je je niet net als hen bijvoorbeeld in drukte wilt begeven. Trek je dat niet aan want dat is niet zo, probeer het uit te leggen. De meesten zullen dan begrijpen waarom je op bepaalde dingen anders reageert.

Deze sterk prestatie gerichte maatschappij geeft je als hooggevoelig persoon vaak veel stress.

Het is niet zo dat alle hooggevoelige mensen introvert en stilletjes zijn. Want drie op de tien zijn extravert, zij houden van spanning en gevaar, maar de meesten met HSP houden van rust.

 

De voordelen zijn onder andere:

  • Heel gedetailleerd kunnen kijken.
  • Sfeer en stemming heel goed aanvoelen.
  • Je goed kunnen inleven is een ander.
  • Je bent heel bewust van jezelf en leeft ook zelfbewust.
  • Intens van kleine dingen kunnen genieten.
  • Heel alert zijn, goed je intuïtie kunnen volgen.
  • Gevoelig voor kunst, tekenen, schrijven, archeologie en schilderen etc.

 

De nadelen kunnen onder andere zijn:

  • Heel veel tijd voor jezelf nodig hebben.
  • Te veel inlevingsvermogen waardoor je erg geraakt kunt worden.
  • Te perfectionistisch zijn.
  • Moeilijk de stemming en emoties van anderen los kunnen laten.
  • Contact met anderen kost je veel energie daardoor kun je uitgeput raken.
  • Overvol hoofd door indrukken.
  • Irriteren aan dingen.

Bedenk dat je zo bent en niet iedereen het begrijpen zal, leg dat naast je neer. Probeer als het je lukt aan je minpunten te werken zodat er beter mee om leert te gaan. Staat iets je erg tegen en je wilt het echt niet doe het dan ook niet, blijf bij je standpunt zodat men niet over je heen kan lopen.

Zie HSP als een gave en dat is het ook. Als hooggevoelig persoon denk je goed over alles na en ben je erg intelligent, gebruik dat ook. Heb je bij bepaalde dingen hulp nodig, er zijn zijn altijd coaches die je kunnen helpen daarmee.

 

De invloed van voeding en koolhydraten

Drink na 16:00 in de middag geen koffie meer, want als je hooggevoelig bent slaap je dan meestal slecht. Te veel koolhydraten kunnen je moe, duf en dik maken. Probeer daarom zoveel mogelijk koolhydraatarm te eten. De hormonen insuline en glucagon reguleren je bloedsuikerspiegel.

Als je onregelmatig eet en veel koolhydraten en/of suikers dan heb je pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Je merkt dat heel snel door je gevoelige zenuwstelsel. Daarom ben je gevoeliger voor voedingsmiddelen en is het daarom heel belangrijk om goed op je gezondheid en gewicht te passen. Koolhydraatarm eten stabiliseert de bloedsuikerspiegel en daarom is een koolhydraatarm diner bij utistek geschikt voor een rustige en stabiele suikerspiegel in de avond.

Tips: eet zo veel mogelijk onbewerkte producten zoals: fruit, groenten, noten en zaden, vis en vlees, eieren en volkoren producten. Vermijd snelle suikers. Hoe snel krijg je weer honger na de maaltijd? Test jezelf. Eet regelmatig porties verdeeld over de dag en luister naar je lichaam.

Als hooggevoelig persoon kun je dat als geen ander!

 

 

 

 

Geef een antwoord